از روزبه تا سلمان محمدی!

صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)

بوی تعفن عالم بی عمل!
نویسنده : غریب آشنا - ساعت ٥:٥۳ ‎ب.ظ روز جمعه ٢۱ بهمن ۱۳٩٠
 

متاسفانه در هفته ای که گذشت کسانی رو از نزدیک دیدم که لباس دین به تن کرده بودند اما خبیثان و شیاطینی بودند که تنها باعث گمراهی مردم بودند!افسوس

چندین بار اشک از چشمانم جاری شد! وامصیبتا! وامظلوما! مظلوم دین! مظلوم امام زمان! مظلوم...!چقدر پست فطرتی!پست فطرتی تا به کجا!؟؟؟

رفتم سراغ کتاب جهاد اکبر! بار دیگر با خوندنش چارستون بدنم لرزید!

چه کتاب نابی! باید آن را با آب طلا نوشت! قسمتهاییش رو براتون میذارم امیدوارم بخونید و مفید براتون باشه!

" شما که امروز در این حوزه ‏ها تحصیل مى‏ کنید ... اگر خداى نخواسته در مرکز علم خود را اصلاح نکردید، معنویات کسب ننمودید، به هر جا که بروید العیاذ باللّه، مردم را منحرف ساخته، به اسلام و روحانیت بدبین خواهید کرد.


شما وظایف سنگینى دارید. اگر در حوزه‏ ها به وظایف خود عمل نکنید و در صدد تهذیب خود نباشید و فقط دنبال فرا گرفتن چند اصطلاح بوده مسائل اصولى و فقهى را درست کنید، در آتیه خداى نخواسته براى اسلام و جامعه اسلامى مضر خواهید بود؛ ممکن است، العیاذ باللّه، موجب انحراف و گمراهى مردم شوید.

اگر به سبب اعمال و کردار و رفتار نارواى شما یک نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتکب اعظم کبایر مى ‏باشید؛ و مشکل است توبه شما قبول گردد. چنانکه اگر یک نفر هدایت یابد، به حسب روایت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن مى ‏تابد ، مسئولیت شما خیلى سنگین است. وظایف شما غیر از وظایف عامه مردم مى‏ باشد؛ چه بسا امورى که براى عامه مردم مباح است، براى شما جایز نیست، و ممکن است حرام باشد. مردم ارتکاب بسیارى از امور مباحه را از شما انتظار ندارند، چه رسد به اعمال پست نامشروع، که اگر خداى نخواسته از شما سربزند، مردم را نسبت به اسلام و جامعه روحانیت بدبین مى‏ سازد.

درد اینجاست: اگر مردم از شما عملى که بر خلاف انتظار است مشاهده کنند، از دین منحرف مى ‏شوند؛ از روحانیت برمى‏ گردند، نه از فرد. اى کاش از فرد برمى ‏گشتند و به یک فرد بدبین مى ‏شدند. ولى اگر از یک روحانى عملى ناشایست و برخلاف نزاکت ببینند، تجزیه و تحلیل نمى ‏کنند همچنانکه در میان کسبه افراد نادرست و منحرف وجود دارد و در میان اداریها اشخاص فاسد و زشتکار دیده مى ‏شود، ممکن است در میان روحانیون نیز یک یا چند نفر ناصالح و منحرف باشد.

لذا اگر بقالى خلاف کند، مى ‏گویند فلان بقال خلافکار است.

اگر یک عطار عمل زشتى مرتکب گردد، گفته مى ‏شود فلان عطار زشتکار است.

لیکن اگر آخوندى عمل ناشایسته‏اى انجام دهد، نمى ‏گویند فلان آخوند منحرف است، گفته مى ‏شود آخوندها بدند!

وظایف اهل علم خیلى سنگین است؛ مسئولیت علما بیش از سایر مردم مى ‏باشد. اگر به اصول کافى  ، کتاب وسائل ، به ابواب مربوط به وظایف علما مراجعه کنید، مى‏ بینید تکالیف سنگین و مسئولیتهاى خطیرى براى اهل علم بیان شده است.

در روایت است که وقتى جان به حلقوم مى ‏رسد، براى عالم دیگر جاى توبه نیست، و در آن حال توبه وى پذیرفته نمى ‏شود؛ زیرا خداوند از کسانى تا آخرین دقایق زندگى توبه مى ‏پذیرد که جاهل باشند.

و در روایت دیگر آمده است که هفتاد گناه از جاهل آمرزیده مى ‏شود پیش از آنکه یک گناه از عالم مورد آمرزش قرار گیرد.

زیرا گناه عالم براى اسلام و جامعه اسلامى خیلى ضرر دارد.

عوام و جاهل اگر معصیتى مرتکب شود، فقط خود را بدبخت کرده، بر خویشتن ضرر وارد ساخته است؛ لیکن اگر عالمى منحرف شود و به عمل زشتى دست زند، عالمى را منحرف کرده، بر اسلام و علماى اسلام زیان وارد ساخته است.

اینکه در روایت آمده که اهل جهنم از بوى تعفن عالمى که به علم خود عمل نکرده متأذى مى ‏شوند، براى همین است که در دنیا بین عالم و جاهل در نفع و ضرر به اسلام و جامعه اسلامى فرق بسیار وجود دارد. اگر عالمى منحرف شد، ممکن است امتى را منحرف ساخته به عفونت بکشد. و اگر عالمى مهذب باشد، اخلاق و آداب اسلامى را رعایت نماید، جامعه را مهذب و هدایت مى ‏کند.

...هم اکنون در تهران، که فی الجمله اطلاع دارم، محلات آن با هم فرق دارد: در محله‏اى که عالم منزه و مهذبى زیست مى ‏کند، مردمان صالح با ایمانى دارد. در محله دیگر که یک نفر منحرف فاسد معمم شده، امام جماعت گردیده، دکان درست کرده است، مى‏ بینى طایفه ‏اى را فریب داده، آلوده و منحرف ساخته است. همین آلودگى است که از بوى تعفن آن اهل جهنم اذیت مى‏ شوند. این تعفنى است که عالم سوء، عالم بى ‏عمل، عالم منحرف، در همین دنیا به بار آورده، و بوى آن در جهان دیگر شامه اهل جهنم را مى ‏آزارد. نه اینکه در آنجا چیزى به او افزوده باشند؛ آنچه در عالم آخرت واقع مى ‏شود چیزى است که در این دنیا تهیه گردیده است. به ما چیزى خارج از عمل ما نمى ‏دهند. وقتى بنا باشد عالمى مفسده جو و خبیث باشد، جامعه‏اى را به عفونت مى ‏کشد؛ منتهى در این دنیا بوى تعفن آن را شامه‏ ها احساس نمى ‏کند؛ لیکن در عالم آخرت بوى تعفن آن درک مى ‏گردد. ولى یک نفر عوام نمى ‏تواند چنین فساد و آلودگى در جامعه اسلامى به بار آورد. عوام هیچگاه به خود اجازه نمى ‏دهد که داعیه امامت و مهدویت داشته باشد، ادعاى نبوت و الوهیت کند؛ این عالم فاسد است که دنیایى را به فساد مى ‏کشاند: اذا فسد العالم، فسد العالم."

برگرفته از کتاب جهاد اکبر نوشته امام روح الله الموسوی الخمینی

توصیه میکنم این کتاب رو هم تهیه کنید و به آرشیو کتاب هایی که خوندید اضافه کنید!