از روزبه تا سلمان محمدی!

صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)

پاسخ به شبهاتی در مورد حضرت رقیه سلام الله علیها
نویسنده : غریب آشنا - ساعت ٩:٠٠ ‎ق.ظ روز جمعه ۸ دی ۱۳٩۱
 

السلام علیک یا رقیه بنت الحسین(علیه السلام)

مدتیست به شکر خدا و به لطف دعای خیر امام زمان (علیه السلام) نام رقیه بر سر زبانها افتاده و سال به سال بر بزرگداشت سالگرد شهادت این بانوی خرابه نشین افزوده می شود!

اخیرا مباحثی بر سر زبانها افتاده مبنی بر نبود نام این بانوی سه ساله در کتب تاریخی!!!

طبق تحقیقات و مطالعات و پرس و جوهایی که بنده ی حقیر از محققان و اساتید حوزه  عظیم الشان داشتم به نکته های جالبی رسیدم و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری وظیفه ی خودم دونستم در اختیار دوستان هم بگذارم!

1.نبود نام در کتب تاریخی دلیل بر عدم وجود نیست!!!

الف) چرا که اکثر کتب تاریخی ما توسط دشمنان تشیع (امویان و عباسیان و ...) در آتش تعصب های جاهلانه و عناد با نام امیرالمومنین علی علیه السلام از بین رفته اند و تنها نامی از کتب باقی مانده و یا حتی دشمن در پی نابودی نام آن کتب هم برآمده!

مثلا کتابخانه هفتاد تا هشتاد هزار جلدی سید مرتضی که همگی در آتش عناد سوخت و خاکستر شد!!!


ب)تشابه نام در فرزندان امام حسین علیه السلام

طبق برخی پژوهش ها امام حسین علیه السلام نام تمامی فرزندان پسر خود رو برای زنده نگه داشتن نام پدر "علی" و نام فرزندان دختر رو به یاد بانوی مظلوم مدینه مادرشان فاطمه زهرا(سلام الله علیها) "فاطمه" نام می نهادند!

مانند علی اکبر ،علی اصغر و امام علی بن الحسین (علیهم السلام)!

پس نام ایشان فاطمه بنت الحسین بوده و رقیه لقب ایشان بوده است و به خاطر عمرکوتاه و شهادت در غربت و تشابه نامی در اسنادی هم که باقی مانده از قلم افتاده!

و به گفته برخی از بزرگان همین قبه و بارگاه خود مهمترین سند برای وجود این بانوی سه ساله است!

2.نظر استاد مرتضی مطهری(ره) در مورد این بانوی سه ساله!

استاد مرتضی مطهری(ره) یکی از محقیقین بسیار سختگیر و موشکاف در امور تاریخی بوده اند که هیچ حرف و نوشته ای رو بدون سند تاریخی بیان نمیکرده اند!

یعنی اگر مطلبی سند تاریخی نمیداشت از بیان آن خودداری مینمودند و یا آن را نمیپذیرفتند که چنین دقتی جای تحسین دارد و باعث شده تمامی کتب ایشان کاملا معتبر و کلمه به کلمه ی آن دارای سند تاریخی باشد!

اما چنین مته به خشخاش گذاشتنی معایبی هم دارد که باعث می شود ما مطالبی رو که اسناد آن از بین رفته اند یا به خاطر سهل انگاری یا عناد تاریخ نویسان از قلم افتاده اند را به فراموشی بسپاریم و دیگر یادی از آنها نکنیم...که قطعا چنین چیزی به هیچ عنوان پذیرفته نمی باشد!

مثلا وجود حضرت عیسی مسیح علیه السلام که هیچ کدام از کتب تاریخی وجود ایشان را ذکر ننموده اند!!!!!!!!

پس قرآن؟؟؟!!!!

آری چون در قرآن نام این نبی عظیم الشان ذکر شده و اسلام نام انبیای گذشته را احیا نموده، ما وجود ایشان و معجزاتشان را میپذیریم!

کسانی که قرآن را قبول ندارند اگر توانستند یک سند تاریخی برای وجود ایشان ارائه دهند چرا که حتی انجیل هم توسط حواریون (پس از رحلت حضرت عیسی مسیح علیه السلام به آسمان ها) نوشته شده، پس سند تاریخی محسوب نمی شود!!!

پس آیا می شود وجود این پیامبر را به خاطر عدم وجود سند تاریخی نفی نمود؟!!

قطعا خیر!!!

یک نکته ی دیگه که اینجا به ذهن میرسه!!!!

آقای غریب آشنا!

آقای مطهری (نعوذ بالله) به اندازه شما سرشون نمی شد؟!!!!

در جواب عرض میکنم اینها حرفهای بنده نبود بلکه حرفهای محقیقن دیگری بود که حتی خود آقای مطهری هم ایشان را تایید نموده اند مثلا آقای آیتی که وجود حضرت رقیه (سلام الله علیها) رو پذیرفته اند!

پس چرا آقا مطهری...؟!!!

در جواب عرض میکنم این مطلبی که در کتاب حماسه حسینی در مورد حضرت رقیه(س) ذکر شده تنها جزئی از یادداشتهای آقای مطهری بوده نه نتیجه تحقیقات ایشون!!!!!!!

و این کتاب هم پس از ایشان به این سبک فعلی گردآوری شده و به تایید خود ایشان نرسیده اما به خاطر مطالب گهربار ایشان در این کتاب از تکثیر آن ممانعت نمیشود که هیچ، بلکه خواندن آن توصیه هم می شود!!!

3.نظر مراجع بزرگوار و معظم له در این زمینه!!!

پاسخ حضرت آیت‌الله ‌شیخ «ناصر مکارم شیرازی»

بسمه‌تعالی
شکی نیست که دختر کوچکی از امام حسین‌(ع) در شام از دنیا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلی منسوب به همان دختر است، اما این که نام آن دختر رقیه بوده یا نام دیگری داشته در بین دانشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود دارد هر چند معروف این است که نامش رقیه است.

پاسخ حضرت آیت‌الله شیخ «حسین نوری همدانی»

بسمه‌تعالی
در کتاب‌هایی چون کامل بهائی و نفس‌المهموم و کتاب‌های معتبر دیگر دختر خردسالی که برخی نام او را رقیه نامیده‌اند و در شام به شهادت می‌رسد، برای امام حسین‌(ع) ذکر کرده‌اند و اگر کسی برای آن حضرت نذر کند، باید آن را ادا نماید و مضجع موجود در  دمشق متعلق به آن حضرت است.
تاریخ نیز می‌گوید: حضرت سید‌الشهدا‌(ع) دختری به نام رقیه داشتند که در سن سه سالگی در خرابه شام به شهادت رسید(منتخب‌التواریخ ص۲۹۹) مادر حضرت رقیه مطابق اکثر نقل ها «ام اسحاق» نام دارد که فضایل و مناقب بسیاری را برای آن بانو بر می‌شمارند. (ترجمه ارشاد ج۲ ص۱۹۷)
حضرت رقیه در ماه شعبان چشم به جهان گشود، سن مبارک آن حضرت هنگام شهادت سه سال بود. عبدالوهاب بن احمد شامفی مصری مشهور به شعرانی (م  ۹۷۳ ق) در کتاب المنن باب دهم نقل می‌کند، نزدیک مسجد جامع دمشق بقعه و مرقدی وجود دارد که به مرقد حضرت رقیه‌(س)، دختر امام حسین‌(ع) معروف است و بر روی سنگی واقع در درگاه آن مرقد نوشته شده است «این خانه، مکانی است که به ورود آل پیامبر‌(ص) و دختر امام حسین‌(ع) حضرت رقیه شرافت یافته است.
مورخ خبیر عمادالدین حسن‌بن علی ‌بن محمد طبری، هم عصر خواجه‌ نصیرالدین طوسی در کتاب کامل بهایی می‌نویسد: دخترک سه چهار ساله‌ای که خاندان امام حسین‌(ع) در خرابه شام شب هنگام، خواب پدر را دید و بهانه پدر نمود به یزید گفت: سر پدر را برایش ببرند، سر مقدس را آورده و در کنار دختر قرار دادند، آن دختر از غم پدر فریادی برآورد و جان داد.
نام حضرت رقیه علاوه بر کتب مشهوری چون لهوف و… در قصیده سوزناک سیف بن عمیره، صحابی بزرگ امام صادق‌(ع) آمده و علمای بزرگی همچون شیخ طوسی، نجاشی، علامه حلی و… به آن تصریح کرد‌ه‌اند از (ستاره درخشان شام)

نظر حضرت آیت‌الله شیخ «حسین‌ مظاهری»
همین جا که به عنوان مرقد حضرت رقیه علیها ‌السّلام مشهور است، مرقد اوست و تشکیک کردن یک ظلم است آن هم ظلم به بچه مظلوم امام حسین علیه ‌السّلام و همین شهرت راجع به مرقد مطهر حضرت زینب سلام‌ الله‌ علیها نیز هست و تشکیک در آن ظلم به حضرت زینب سلام‌ الله ‌علیها است و ظلم به حضرت زینب گناهش خیلی بزرگ است و ما در این گونه موارد نظیر سیادت اشخاص و قبور بزرگان چیزی جز شهرت نداریم و این شهرت در نظر همه فقها حجت بوده و هست.

نظر حضرت آیت‌الله سید «صادق روحانی»
اولا راجع به حضرت رقیه سلام الله علیها اخیرا کتابی نوشته شده است و خیلی خوب اثبات نموده به این که حضرت رقیه ۳ ساله در خرابه شام از دنیا رفته و قبرش هم در آنجاست و معجزات زیادی هم نقل شده است و ثانیا قاعده ای در فقه است بنام تسامح در ادله سنن، مقتضی آن قاعده این است که آنچه راجع به این دختر ۳ ساله گفته اند شما هم نقل کنید و به زیارت او بروید همه اش بر طبق موازین شرع است، من خودم چند سال قبل برای معالجه به لندن رفتم در برگشت، لبنان از هواپیما پیاده شدم و چند روز در آنجا ماندم که بروم سوریه برای زیارت آن خانم و الان هم از آن عمل خرسندم.

نظر حضرت آیت الله سید «صادق شیرازی»
حضرت رقیه علیها السلام دختر آقا امام حسین علیه السلام بوده واقعاً و کتاب های متعددی مانند “ینابیع المودة” در صفحه ی ۳۴۶ و “احقاق الحق” جلد ۱۱ صفحه ۶۳۳ بودن حضرت رقیه فرزند امام حسین علیه السلام را در کربلا نقل کرده اند و قصه آن علاوه بر سندهای تاریخی و کتب مقاتل، سند واقعی و خارجی نیز در دمشق شام دارد، آن بارگاه با عظمت در پایتخت سابق امویان مانند آفتاب فروزان می درخشد، در حالی که قبر معاویه زباله دانی بیش نیست و از قبر یزید هم اثری نیست و طبق نقل کتاب “الذریعة” جلد ۲۲ صفحه ۳۹۰ حدود ۱۰۰ سال از این واقعه نگذشته که دختر کلیددار حرم حضرت رقیه علیها السلام حضرت را در خواب می بیند و او را از آمدن آب نزد قبر خود مطلع می سازد، خواب سه شب پشت سرهم تکرار می شود، کلیددار ـ با خبر دادن به دولت وقت و ضمن تشریفات رسمی ـ کارگر می آورد و قبر را خراب می کنند، و وقتی به قبر می رسند آثار آب پدیدار می شود آنگاه می بیند این دختر سه ساله تر و تازه گویی خوابیده است، کلیددار که سید هم بوده جسد مبارک حضرت رقیه را بر روی دست می گیرد تا سه شبانه روز، و فقط برای کارهای ضروری و نماز او را به دیگری می سپارد، تا قبر آماده می شود، و حضرت را به جای خود بر می گرداند، و معجزات بسیار دیگر که در تاریخ به ثبت رسیده‌ است.

نظر حضرت آیت‌ الله‌ شیخ «میرزا جواد تبریزی»
مزار کنونى حضرت رقیه بنت الحسین علیهماالسلام در شام، از اول مشهور بوده، گویا حضرت امام حسین علیه السلام نشانى را از خود در شام به یادگارى سپرده است، تا فردا کسانى پیدا نشوند که به انکار اسارت خاندان طهارت علیهم السلام و حوادث آن بپردازند، این دختر خردسال گواه بزرگى است بر اینکه در ضمن اسیران حتى دختران خردسال نیز بوده اند، ما ملتزم به این هستیم که بر دفن حضرت رقیه علیهاالسلام در این مکان شهرت قائم است، حضرت علیهاالسلام در این مکان جان سپرده و دفن شده است. ما به زیارتش شتافتیم، و باید احترام او را پاس داشت.
دفن این طفل خردسال (حضرت رقیه علیهاالسلام) در شام گواه بزرگ و نشان قوى از اسارت خاندان طهارت، و ستم روا داشته بر ایشان دارد، آن ستمى که تمام پیامبران از آدم تا خاتم بر آن گریستند، تا آنجا که خدا عزاى امام حسین علیه السلام را بر آدم خواند، از این رو احترام این مکان لازم است، به سخنان فاسد گوش فرا ندهید، و به سخنان باطلى که مى گویند: رقیه علیهاالسلام طفلى خردسال بیش نبود، گوش فرا ندهید، مگر على اصغر علیه السلام کودک خردسال نیست که در روز قیامت شاهدى خواهد بود، و موجب آمرزش گنهکاران شیعه خواهد شد ان شاء الله تعالى.
بنابراین بر همه واجب است احترام این مکان (محل دفن حضرت رقیه علیهاالسلام) را داشته باشند، و به سخنان فاسد و بیهوده اى که از گمراهى شیاطین است، گوش فرا ندهند و اعتنایى نکنند. ما با زیارت دختر امام حسین علیه السلام (رقیه علیها السلام) به خداوند متعال تقرب مى جوییم، آن دخترى که خود مظلوم بود، و خاندان وى همه مظلوم بودند

نپذیرفتن و یا عدم اعتقاد به این نازنین سه ساله از موارد واجب و ضروری نیست!

دیدگاه آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) در مورد حضرت رقیه (علیهاالسلام) و مرقد ایشان در دمشق و هم چنین داستان تعمیر قبر حضرت!

ایشان فرمود: این گونه مطالب که نقل شده است، هیچ گونه محال بودنی از نظر عقلی ندارد؛ لکن از اموری که اعتقاد به آن لازم و واجب باشد، نیست!

4.کرامات و معجزات متعددی که در توسل به این بانوی سه ساله گزارش شده!

کرامات و معجزات اینقدر زیاد و بی انداره ست که قلم از نگارش آن عاجز است!

مثلا از "خواب صادقه ی هر سه دختر آن سید بزرگوار مبنی بر درخواست خود حضرت نسبت به آب رفتن به داخل قبر و ترمیم آن و مشاهده پیکر سالم ایشان در کفن" گرفته تا مراسم هایی که امروزه ما تحت عنوان سفره حضرت رقیه(سلام الله علیها) برگزار میکنیم که از خود شخص بنده گرفته تا همه ی بانیان چنین مجالسی، همیشه از این مراسم کرامات و معجزه ها دیده اند و همیشه خود بنده یکی از موارد به اجابت رسیدن دعا رو "ذکر مصیبت این بانوی سه ساله" میدانسته و میدانم!

از همگی التماس دعا

یاعلی

صلی الله علیک یا رقیه بنت الحسین (علیه السلام)